حمل و نقل فوق سریع

5

وقتی از حمل و نقل فوق سریع صحبت می کنیم منظورمان به واقع پر سرعت است. هایپر لوپ را به خاطر دارید؟ ایده ی Elon Musk در مورد حمل و نقل فوق سریع.

از لحاظ تئوری هایپر لوپ می تواند مسافران را در عرض آمریکا تنها در 35 دقیقه جا به جا کند، سفری که به طور عادی 6 ساعت به طول می انجامد. این وسیله (باز هم به صورت تئوری) می تواند با سرعت 1200 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و طراحی شده تا هم مسافران و هم محموله های باری را جا به جا کند. البته هزینه ی راه اندازی آن ناقابل است، چیزی حدود 6 تا 7.5 میلیارد دلار.

همانطور که اشاره شد این سیستم حمل و نقل بسیار گران است. اما هایپر لوپ و امثال آن ایده هایی برای توسعه ی حمل و نقل فوق سریع هستند و الزاما طرح اولیه به مرحله ی اجرا نخواهد رسید. همینطور که جهان به سمت دهکده شدن پیش می رود، انسان ها (و بارها) نیاز دارند تا هرچه سریع تر از محلی به محل دیگر بروند. سفر با هواپیما گاهی 14 ساعت طول می کشد و اگر نیاز باشد پروازتان را عوض کنید این زمان به مراتب افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از سیستم های پر طرفدار در این زمینه که افراد زیادی امیدوار به بثمر نشستنش هستند، محفظه ی حمل و نقل خلا (ETT) است که قبلا در مورد آن صحبت کرده ایم. یک سیستم خلا و بدون اصطکاک که مردم را درون محفظه ی به سمت مقصد شلیک می کند. شاید باور نکردنی باشد که این سیستم می تواند حمل و نقل را با سرعت 6400 کیلومتر بر ساعت ممکن سازد و در عین حال مصرف سوخت بسیار پایینی داشته باشد.

با پشتیبانی و تسهیلات مناسب، احتمالا عمر ما به دیدن ETT قد خواهد داد. شرکت ET3 قصد دارد تا چند سال دیگر، تولید محفظه های این سیستم را آغاز کند، اما همه ی این ها به علاقه ی مردم در سرمایه گذاری برای ایجاد زیر ساخت در این زمینه را دارد. حتی اگر این سیستم به ثمر برسد، راه زیادی را تا اقتصادی شدن باید طی کند.

فرقی نمی کند که ETT باشد یا هایپر لوپ و یا هر تکنولوژی دیگری، می توان مطمئن بود که در آینده حمل و نقلی ارزان تر، مطمئن تر و بسیار سریع تر از هواپیما ها را خواهیم داشت.